mandag den 6. oktober 2014

Nærhed ♡

Nærhed & hygiejne
Jeg er halvvejs i praktikken nu og vi kan med tiden se, at vi som studerende gør en forskel. Det vigtigste vi kan give børnene i praktikken, er vores nærhed og nærvær. At være der for dem og det er netop kontakten der gør forskel. Vi har sat rammer og rutiner for børnene, så de i deres hverdag kan forstå hvor vigtigt det er, at optimerer deres hygiejne. Vi sørger for at børnene for rent tøj på hver dag og underbusker, da flere af dem ikke har prøvet det før. Vasker hænder før mad og efter toilet besøg, får børstet tænder, af de tænder der nu er tilbage. De fleste har halvrådne tænder eller mangler mange. At de har tilgængelighed til vand og bad, samt kæmme deres hår hver dag og én gang om ugen med luseshampoo el. Balsam, så lusene kan dø. Alt sammen gør en kæmpe forskel, der kan mærkes. F.eks. Med lusene gik vi fra 60 stk. Til næsten ingen nu. Meget basale ting, som man i Danmark slet ikke kan forestille sig at undvære, men her, er det en verden de er så langt fra.








Kommunikationen
Kommunikationen med børnene er en fortsat kæmpe udfordring hernede, da børnene og jeg ikke taler samme sprog. Derhjemme er der intet problem i, at udtrykke mig verbalt eller med kropssprog. Men jeg er blevet mere bevidst om hvilke signaler jeg sender med kroppen når jeg taler. Kan mærke jeg i nogle situationer, bliver frustreret, men at dette ikke nytter noget og derfor må jeg acceptere situationen som den er, på bedst muligt vis. Det viser sig dog at gavne i nogle situationer, da børnene skal lære engelsk fra 3 års alderen og de ældste kan lidt af de verbale sætninger som, at udtrykke sig. Og andre gange, kan de være rigtig frække og ligeglade med hvad jeg siger, selvom de godt forstår det, sandsynligt fordi de kan slippe afsted med det. For at gøre det nemmere for børnene og os, har vi lavet en alternativ kommunikationsform - piktogram, for hvad de i løbet af dagen skal igennem. Så vi kan altid støtte os til den og pege. Børnene lære dog utrolig hurtig allerede af vores korte og kontante ord, understøttet at kropssprog "wash hands" inden mad, eller "brush teeth" efter mad og når de skal se film og slappe af "relax, movie". Flere af dem kommer løbende hen til os, viser hænderne og siger "mam, wash hands?", hvor vi næsten med klappende hænder siger "yes", smiler stort og anerkender dem. Så har de da forstået noget ;-)



Nogle af de yngste børn på 3-4 år, bliver opdelt når teacher Nida, skal undervise engelsk i et højere niveau, som de yngste ikke kan være med på. Så får vi de små og skal øve lidt bogstaver, som de skal skrive og kan derefter male i malebøgerne.


De yngste børn

Koncentreret

Her øver Linshey sig med at skrive bogstavet "E" :-)


Jakob har de skønneste ansigtsudtryk! Den lille charmetrold har det med at svare med et løftet øjnbryn eller nik og så har man forstået hvad han mener :-)









Et fællesbillede af hele flokken 

Så har vi fået en ny sød Princess, på 3 år, som skal være på Rise Above Family Center. Er hun ikke dejlig :-) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar